keskiviikko 6. marraskuuta 2013

La pluie, tu n'es pas mon amie...

Mistä ihmeestä tätä vettä voi riittää? Mietin vaan. Musta tuntuu et viimeset kaks viikkoo täällä on vaan satanu ja ollu kylmä... Loman lopun vietin kuitenkin suurimmaks osaks muualla kun Ranskassa: perjantaina käytiin Andrean perheen kanssa niiden ystävien luona lounaalla Belgiassa ja lauantaina käytiin Andrean, sen host-äidin ja host-veljen kanssa Hollannissa tutustumassa Avans-korkeakouluun, kun se sen veli aikoo ehkä hakea sinne. Ensimmäinen moderni koulu, sekä ulkoisesti että ajatusmaailmaltaan, jossa kävin kahteen kuukauteen ja myös ensimmäinen koulu kahteen kuukauteen, josta aattelin et joo täällä voisin opiskella itekkin, koska tän hetkinen valtaisa linna ei ihan tuonut samanlaisia fiiliksiä ekana päivänä eikä nyt myöhemminkään :D se koulu vaikutti oikeesti ihan mahtavalta, mutta valitettavasti kaikki ohjelmat tais olla vaan bisnes-juttuja eli ei kyllä mulle... Kouluvierailun jälkeen käytiin myös tutustumassa siihen kaupunkiin, jossa se koulu on, eli Bredaan ja voihan juku rakastuin siihenkin kaupunkiin!



Tää on hollantilainen erikoisuus eli tommoset lämmitetyt luukut, jossa on valmiina kaikkia ruokia esim ranskiksia ja siihen vaan kolikko ja luukku auki ja hyvää ruokahalua :D mielenkiintoista...

Maanantaina olikin sitten taas karu paluu arkeen ja karu olikin. En ollu ihan parhaimmillani ja tuntu et kaikki opettajat vaan vihaa mua tai muuten vaan aattelee et oon ihan pälli. Oli esim hauskaa kun mun ranskan ope kysy multa enkuks, oonko ostanut jonkun kirjan englanninkielisen painoksen, mikä pitää lukee ja vastasin ranskaks että joo ostin ranskaks ja oon jo alottanut ja ehkä sinut yllättäen, ymmärrän mitä luen. En tajuu miks se puhuu mulle enkkua, luuleekohan se oikeesti, etten kahen kuukauden jälkeenkään osaa ranskaa... Enkun tunti oli kans ihan mielenkiintoinen: ollaan tehty kaikenmaailman kuva-analyysejä koko kaks kuukautta (ei vielä kertaakaan mitään kieliopin tapaista...) ja tällä kertaa tehtiin parin kanssa sarjakuva-analyysi, joka piti valmistaa 15 minuutissa luokan edessä esitettäväksi. No, tietenkin, koska oon päässyt opettajan silmätikuks, päästiin mun parin kanssa ensimmäisiks ja sain improvisoida sitten jonkun tyylikkään loppuoivalluksen annettua kaavaa noudattaen tietysti. Jossain vaiheessa kun tuli toisten vuoro, se opettaja muisti että ainiin näitähän täytyy nöyryyttää ja mikä sen parempaa kun vertais-nöyryyttäminen! Eli se siis valitsi aina jonkun taululle kirjottamaan muiden ääntämisvirheet ja esityksen jälkeen sen piti kertoa, miten ne sanat sanottiin väärin ja miten ne oikeesti pitäis sanoa. Kun kaikki perustuu virheisiin.

Koko päivän olin ihan pihalla ja huonovointinen ja illalla nous kuumekin, joten koulukielto tuli. Tiistai oli siis kotipäivä, ja koska oli parempi olo, tein vähän Suomen matikkaa, joka aiheuttikin kauheen päänsäryn muutamaks tunniks ja kaivauduin peiton alle horrokseen. Mulla taitaa olla joku kouluallergia XD Ehin myös puhua Linan kanssa kahen tunnin Skype-puhelun ja Ellankin kanssa tunnin, eli ihan hyvä saldo yhelle päivälle :D

Ostettiin eilen liput Pariisiin taitoluistelun gp-kisojen loppugaalaan!! Mennään mun host-äidin ja -siskon kanssa junalla ens sunnuntaina ja oon ihan innoissani heheee :P joululahja siis lunastettu, kiitos äiti <3

Perjantaina me vaihtarit lähetään koulun abien kanssa Pariisiin. Kun sain kuulla siitä olin silleen jeah Pariisi ihanaa ja ei haittaa vaikka ei oo vapaa-aikaa ja käydään museoissa.
Sit sain kuulla et lähetään viideltä aamulla. No joo okei nukun bussissa.
Sit tänään sain ohjelman ja mulle selvis että kiivetään jollekin vuorelle. No okei otan lämmintä vaatetta.
Sit katsoin säätä, enkä yllättynyt, että tietenkin luvataan sadetta. Joo.

Eihän siinä, ainakin tulee ikimuistoinen reissu :)))))

Tsemppiä Suomeen kolmosjakson alkuun, olkaa ahkeria ja hei kohta nähdään!!

ps. Tänään oli ruuaksi juusto fondueta nammmmm <3




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti